اکسترن - سایت تخصصی پزشکی و سلامتی

اکسترن سایت تخصصی پزشکی و دارای مقالات معتبر پیرامون بیماری‌ها نظیر ام اس و پسوریازیس و آزمایشات پزشکی و دانلود کتاب‌های پزشکی، داروسازی و پرستاری است

با چه روش هایی میتوان موهای سالم داشته باشید؟

اکسترن مسؤلیتی در قبال این تبلیغ نداردبروز شده در
با چه روش هایی میتوان موهای سالم داشته باشید؟

داشتن یک روز عالی  با موهای سالم شاید به نظر غیرممکن باشد. اما موهای شما استایل شما هستند، و احساسی که در صبح نسبت به آن دارید می‌تواند موقعیت را برای بقیه روزتان رقم بزند.گنجاندن این مراحل ساده در روتین زیبایی خود می‌تواند هر آنچه را که موهای شما برای داشتن ظاهری شگفت ‌انگیز و شاداب در آرایشگاه از صبح تا شب نیاز دارند، در اختیار شما قرار دهد.

شما با کل فولیکول‌های مویی که تاکنون خواهید داشت به دنیا می‌آیید. سر شما به تنهایی دارای تقریبا 100000 فولیکول می باشد. با بالا رفتن سن، تعدادی از فولیکول‌ها، تولید مو را متوقف می‌کنند که در نهایت باعث طاسی یا کم پشتی مو می‌شود. به طور کلی، چرخه رشد برای هر موی سر شما می‌تواند 2 تا 6 سال طول بکشد.

عوامل زیر در سرعت رشد مو موثر هستند:

  • شرایط بهداشتی خاص
  • سن
  • سلامت
  • نوع مو

بررسی ها همچنان در حال انجام هستند تا چگونگی تنظیم رشد مو در سطح سلولی در بدن شما را دریابند و اطلاعات اندکی در مورد امکان تسریع رشد موی شما وجود دارد.

از اینرو برای داشتن موهای سالم ،خواندن این مقاله خالی از لطف نیست.

مراحل رشد مو

رشد مو در 3 مرحله انجام می‌شود و هر تار مو از جدول زمانی خاص خود پیروی می‌کند:

  1. آناژن. مرحله رشد فعال مو 3 الی 10 سال طول می‌کشد.
  2. کاتاژن. مرحله انتقال که در آن رشد مو متوقف می‌شود 2 الی 3 هفته طول می‌کشد.
  3. تلوژن. مرحله استراحت که در آن موها می‌ریزند 3 الی4 ماه طول می‌کشد.

در هر زمان، پوست سر متوسط دارای 90 %منبع مطمئن فولیکول های مو در فاز آناژن، حدود 1 %در فاز کاتاژن و حدود 9% در فاز تلوژن است. گروه آخر تقریباً 100 تا 150 تار مو را تشکیل می دهد که هر روز می‌ریزد.

رویش مو به علت سلول های ماتریکس با رسیدن به فولیکول فوقانی، بخشی از ساختار خود را می‌ریزند. ساختار ترکیب مو  با کراتین انجام می‌شود تا رشته های مو را تشکیل دهد که از سطح پوست شما خارج می شود. از طرفی نیز، اینکه فاز آناژن چقدر طول می‌کشد بستگی به طول موهای شما دارد و اینکه آیا سلول های پایه فولیکول شما به رشد بیشتر ادامه می دهند و به سلول های مو تبدیل می شوند. محققان هنوز در حال بررسی این موضوع هستند که چه چیزی بدن ما را تحریک می‌کند تا فاز آناژن را تغییر دهد، و مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود که چه کاری می توان برای تقویت رشد مو انجام داد.

با این حال، مراحلی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید و ممکن است موهای سالم را در مرحله آناژن تقویت کند.

چگونه موهای خود را تقویت کنیم؟


مو از کراتین و سلول‌های مرده پوست به وجود آمده است. درحالی‌که هیچ راهی مستقیم برای رشد سریع موهای شما در طول شب وجود ندارد، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای حفظ سلامت و بلندی موهای خود انجام دهید.

وجود ویتامین ها و مواد مغذی

بسیاری از شرکت‌ها ویتامین‌ها یا مکمل‌ها را برای رشد مو تبلیغ می‌کنند، درحالی‌که ممکن است همیشه مستقیماً روی طول مو شما تأثیر نمی‌گذارند. از طرفی نیز برای افزایش رویش مو، بدن شما به انرژی زیادی نیاز دارد، بنابراین دریافت کالری بسیار کم و برخی مواد مغذی می‌تواند روی آن تاثیر بگذارد.

آهن ممکن است فقط بر افرادی که دچار کمبود آهن هستند تأثیر بگذارد کمبود آهن معمولاً با ریزش مو مرتبط است. علائم رایجی که باید به دنبال آنها باشید نازک شدن مو یا ریزش بیشتر از حد معمول است.

ویتامین D ممکن است تنها بر افرادی که دارای ریزش موی هستند تأثیر بگذارد. اما تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا ارتباطی قطعی برای ریزش مو وجود دارد یا خیر، مورد نیاز است.

موها را بیشتر مرطوب کنید

مقدار مناسب رطوبت به موهای شما کمک می‌کند تا درخشش روزانه و درخشان شدن آنها را به موهای شما بدهد. بدون رطوبت کافی مو، در معرض خطر موهای خشک و شکننده هستید. رطوبت کافی مو نیز می‌تواند منجر به شکستگی و شکافتن انتهای مو شود.

این به ویژه برای یک روال زیبایی که شامل حالت دادن منظم به موها می‌شود، صادق است. قبل از استفاده از سشوار، اتو صاف یا اتو فر کننده، از یک محصول آبرسان قوی مو مانند کرم موی های آبرسان  و براق کننده بسیار نرم کننده و یا روغن موی مراکشی یا  روغن آرگان استفاده کنید.

این نوع از محصولات مراقبت از مو، هیدراتاسیون مورد نیاز مو را برای محافظت از هر تار مو و حفظ براق و ابریشمی بودن مو، می دهد.

با موها ملایم باشید

برس زدن موهای خیس بسیار بیشتر از آنچه فکر می کنید آسیب می رساند. موهای عالی و فوق العاده هر روز نیاز به شانه کردن، آن هم  با ملایمت نیاز دارد، قبل از خشک کردن و حالت دادن دارند. در غیر این صورت، شما در معرض خطر شکستن مو هستید. استفاده از ابزارهای مناسب مو در رژیم زیبایی شما تفاوت را ایجاد می‌کند. ابتدا برس های مو را با توجه به نوع موی خود انتخاب کنید. سپس، تصمیم بگیرید که چه می‌خواهید. برای صاف کردن موهای خیس، یک شانه یا شانه دندانه دار در نظر بگیرید. سپس، هنگامی که زمان سشوارکردن موها فرامی‌رسد، بسیاری از متخصصان آرایشی، یک برس مو گرازی را توصیه می‌کنند. موی گراز از نظر بافت بسیار شبیه به موهای انسان است و به برس اجازه می‌دهد تا پوست سر را به آرامی ماساژ دهد، که به توزیع روغن مو کمک می‌کند و در حین حالت دادن، موهای درخشانی ایجاد

می‌کند.

از یک درمان مو استفاده کنید

یک روال زیبایی خوب فقط شامل شامپو و نرم کننده نیست. برای موهایی که سالم به نظر می‌رسند و آن را نیز احساس می‌کنند، درمان موی شدیدتر می‌تواند معجزه کند. بعلاوه، فرمول های درمانی حاوی مواد خاصی هستند که مشکلات خاصی از موهای شما را هدف قرار می دهند، مانند آسیب مو و موخوره.

محققان دریافتند که روغن‌های مو می‌توانند سلامت پوست سر را بهبود بخشند. با این حال، مطالعات زیادی وجود ندارد که ثابت کند هر روغن ضروری باعث رشد سریع موهای شما می‌شود.

مهم است که قبل از شروع استفاده از روغن‌های ضروری با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید و مطمئن شوید که کیفیت محصولات یک برند را بررسی کنید.

چند بار باید موهای خود را در هفته باید بشویید؟

شستن روزانه موها می‌تواند باعث خشکی موها، افزایش وزشدن موها و ایجاد تجمع موها شود. اگر موهای رنگ‌شده دارید، شستن روزانه موها نیز می‌تواند منجر به محو شدن زودهنگام رنگ مو شود. برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که یک یا دو روز درمیان شامپوها استفاده کنید تا به موهایتان فرصت دهید تا روغن طبیعی موهای خود را در فاصله بین شستشو بازیابی کنند. اما اینکه چند بار باید موهای خود را بشویید واقعاً به نوع موی شما بستگی دارد. موهای فوق چرب نیاز به شستشوی مکرر مو دارند، درحالی‌که موهای خشک می‌توانند سه روز یا بیشتر بدون شامپو بمانند.

خالی از لطف نیست که در مورد شامپوهایی که مناسب موهای شما هست، بپردازیم:

همان طور که می دانید سولفات ها کف غنی تولید می کنند و به از بین بردن کثیفی، روغن و کثیفی کمک می کنند. بنابراین کنار گذاشتن آنها ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد زیرا احساس “تمیز بودن” را به شما می دهند. با این حال، شامپوهای حاوی سولفات ممکن است به موهای شما آسیب برسانند و روغن طبیعی آن را از بین ببرند. به همین دلیل است که بیشتر مردم به شامپوهای بدون سولفات روی می آورند! برخلاف شامپوهای معمولی شما، فرمول های بدون سولفات از کدر شدن، وز شدن و شکننده شدن موهای شما جلوگیری می کند. آنها معمولاً از مواد ملایمی ساخته می شوند که حفظ رنگ را افزایش داده و شادابی مو را باز می گرداند.

همیشه بهتر است قبل از استفاده از روغن‌های ضروری به مو و پوست سر خود با یک متخصص پوست مشورت کنید.

خرید اینترنتی بهترین محصولات مراقبت مو

از اینرو اگر می‌خواهید موهای شاداب و پرپشت داشته باشید، از طریق فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی پاییزان می‌توانید یک انتخاب خوب برای خرید بهترین شامپوهای مو، کرم‌های مو فوق العاده و روغن آرگان باکیفیت داشته‌باشید.

مقالات منتخب و مرتبط

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سؤال یا نظر شما پس از ۴۸ ساعت تایید شده و پاسخ داده خواهد شد، لذا پس از این زمان مجدداً به این صفحه مراجعه کنید و جواب سؤال خود را بیابید. بسیاری از نظرات نیز پس از ۳۰ روز برای همیشه از سایت حذف خواهند شد. همچنین از اطلاعاتی که وارد می‌کنید طبق قوانین حریم‌خصوصی سایت استفاده خواهیم کرد. ارسال نظر به منزله‌ی پذیرش قوانین سایت می‌باشد.