اکسترن - سایت تخصصی پزشکی و سلامتی

اکسترن سایت تخصصی پزشکی و دارای مقالات معتبر پیرامون بیماری‌ها نظیر ام اس و پسوریازیس و آزمایشات پزشکی و دانلود کتاب‌های پزشکی، داروسازی و پرستاری است

علائم تیروئید چیست؟ تشخیص آن به صورت اصولی

اکسترن مسؤلیتی در قبال این تبلیغ نداردبروز شده در

علائم تیروئید چیست؟ تشخیص آن به صورت اصولی

تیروئید یک بیماری نسبتا خطرناک می باشد که اگر درمان نشود می تواند باعث مشکلات زیادی در بدن انسان ها شود. با مطالعه مقالات پزشکی در وب سایت اکسترن متوجه می‌ شوید که تیروئید شاید در ظاهر مشکل ساده ای به نظر برسد، اما در حقیقت جزو مشکلات بسیار مهم می باشد که حتماً باید پیگیری و درمان آن در مدت زمان سریعی صورت بگیرد. اولین قدم برای درمان تیروئید هم انجام آزمایش در یک آزمایشگاه معتبر مانند آزمایشگاه در اقدسیه می باشد.

اگر به مشکل پرکاری یا کم کاری تیروئید مبتلا هستید یا دچار علائمی شده اید که شک دارید دارای مشکل تیروئید می باشید یا خیر، می‌ توانید به یک پزشک معالج مراجعه کنید و از او بخواهید که برای شما آزمایش تیروئید را تجویز کند تا بدین ترتیب به آزمایشگاه معتبر مراجعه داشته باشید و آزمایش تیروئید در منزل را انجام دهید.

شماره تماس آزمایشگاه نارون: ۰۲۱۲۲۸۱۲۸۷۹ – ۰۲۱۲۲۸۱۲۸۸۰

آدرس آزمایشگاه نارون: تهران، نیاوران، خیابان شهید باهنر، بالاتر از چهار راه کامرانیه، جنب مجتمع نارون، پلاک ۸۰، طبقه همکف، واحد ۳

در حقیقت اصولی ترین و بهترین روش برای تشخیص این بیماری انجام آزمایش می باشد. آزمایشگاه نارون به عنوان آزمایشگاهی معتبر و شناخته شده انواع آزمایش های خونی از جمله آزمایش تیروئید را با کیفیت بسیار بالایی انجام می دهد. خدمات مربوط به آزمایش تیروئید در منزل هم در این آزمایشگاه معتبر قابلیت انجام دارند. تا همه ی افراد بتوانند از این خدمات بهره ببرند.

حتی افرادی که بنا به دلایل مختلف و مشکلات متعدد نمی توانند در آزمایشگاه حاضر شوند هم با استفاده از خدمات انجام آزمایش در منزل آزمایش خون را در سطح کیفی بسیار بالایی انجام دهند.

آزمایشگاه نارون، علاوه بر آزمایش مربوط به تیروئید، آزمایشات و تست‌ های مختلف حتی تست پاپ اسمیر را هم با کیفیت بسیار بالایی انجام می دهد تا تمام بیماران در هر زمینه‌ ای به این آزمایشگاه پاتوبیولوژی مراجعه داشته باشند.

علائم تیروئید چیست؟ 

ابتلا به تیروئید می تواند علائم خطرناک و مختلفی داشته باشد. آگاهی از هر کدام از این علائم کمک می کند تا افراد بتوانند سریع تر روند درمان تیروئید خود را آغاز کنند و از بروز مشکلات جدی تر هم جلوگیری داشته باشند.

به همین منظور قصد داریم که در ادامه علائم تیروئید را برای شما ذکر کنیم. تا تمام افراد از این علائم آگاه باشند و شناخت کاملی نسبت به این بیماری پیدا کنند.

زیرا علائم تیروئید بسیار گسترده می باشد و شناخت هر یک از این علائم قطعا می تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد و وظیفه ی ما هم این است که آگاهی کامل را از این لحاظ برای تمام افراد پدید بیاوریم.

بهم خوردن چرخه قاعدگی:

وقتی که بیماری تیروئید رخ می دهد، اولین چیزی که در بدن بانوان اتفاق می افتد، بهم خوردن چرخه ی صحیح قاعدگی می باشد. زیرا ترشح هورمون های تاثیر گذار روی قاعدگی، از طریق  غده ی تیروئید انجام می شود و اگر تیروئید نتواند فرایند درستی داشته باشد، چرخه ی قاعدگی بانوان هم تحت تاثیر قرار می گیرد. 

پس اگر با به هم خوردن چرخه قاعدگی مواجه شدید حتما به آزمایشگاه در اقدسیه مراجعه داشته باشید تا آزمایش تیروئید را به صورت حضوری و یا به صورت آزمایش تیروئید در منزل انجام دهید. می توانید با این کار، دلیل این بی نظمی قاعدگی خود را مطلع شوید. قطعاً این دلیل بی ربط به مسئله ی تیروئید نخواهد بود.

اکثر پزشکان متخصص بانوان هم وقتی که با بی نظمی قاعدگی در بانوان مواجه می شوند، انجام آزمایش تیروئید را تجویز می‌ کنند. زیرا تیروئید تاثیر بسیار زیادی روی هورمون های تستوسترون و استروژن می گذارد.

اگر به هم خوردگی قاعدگی شما ربطی به تیروئید نداشت، بهتر است که تست پاپ اسمیر را انجام دهید. تست پاپ اسمیر برای تمام بانوان از ۲۱ سالگی به بعد توصیه می شود و بهتر است که در یک آزمایشگاه معتبر مانند آزمایشگاه نارون این تست به انجام برسد.

علاوه بر تیروئید به هم خوردن چرخه قاعدگی ممکن است به مشکلات دیگر مانند تنبلی تخمدان هم ارتباط داشته باشد و یا حتی بیماری های رحمی هم می توانند باعث این مشکل شوند.

 به همین علت ضمن انجام تست پاپ اسمیر و آزمایش تیروئید در منزل، بهتر است که با مواجهه با چنین مشکلی آزمایشات مربوط به چکاپ بانوان یا آزمایشات هورمونی را هم انجام دهید تا از لحاظ هورمونی بدن شما به خوبی بررسی شود. آزمایشگاه نارون تمام آزمایشات مربوط به چکاپ بانوان و انواع آزمایشات هورمونی را در سطح کیفی بسیار بالایی انجام می دهد.

تغییرات وزنی:

یکی دیگر از علائم مهم تیروئید ایجاد تغییرات در وزن می باشد. در واقع وقتی که فرد به تیروئید کم کار مبتلا شود دچار اضافه وزن و چاقی کاملاً ناگهانی خواهد شد.

 وقتی هم که فردی به تیروئید پرکار مبتلا شود بسیار لاغر می شود و با کاهش وزن مواجه می‌ شود. پس اگر شما به صورت ناگهانی دچار چاقی و لاغری شدید حتما به این مسئله شک داشته باشید که شاید به بیماری های تیروئیدی مبتلا شده اسد. پس به یک آزمایشگاه در اقدسیه یا هر محله دیگری که مد نظر هست مراجعه کنید و به انجام آزمایش تیروئید بپردازید.

مشکلات گوارشی:

فرقی نمی‌ کند به تیروئید کم کار مبتلا شده اید یا تیروئید پرکار. در هر صورت ابتلا به بیماری‌ های گوارشی ممکن است که گریبان شما را بگیرد و تمام افرادی که به مشکلات تیروئیدی مبتلا هستند، معمولاً دچار یبوست، رفلاکس و سایر مسائل مشکلات گوارشی می باشند. اکثر این مشکلات گوارشی هم ریشه در اضطراب فرد دارند. زیرا مشکلات تیروئید باعث افزایش اضطراب و حساسیت افراد خواهد شد.

در نتیجه اگر شما به انجام آزمایش تیروئید در منزل با استفاده از خدمات آزمایشگاه نارون بپردازید، می توانید ریشه ی این مشکلات گوارشی را پیدا کنید و اقدامات لازم برای درمان آن ها را هم انجام دهید. تا این مشکلات بیشتر از این زندگی شما را تحت‌الشعاع قرار ندهند.

بروز مشکل در خواب مانند کم خوابی یا افزایش ضربان قلب در هنگام خواب هم از دیگر علائم بیماری تیروئید می باشد و اگر در کنار سایر علائم در هنگام خواب هم آرامش کافی ندارید و مدام مضطرب هستید و با تپش قلب روبرو می شوید، سریعاً به آزمایشگاه در اقدسیه مراجعه کنید و آزمایش تیروئید در منزل را انجام دهید.

 زیرا به هم خوردن خواب می‌ تواند باعث مشکلات بسیار بیشتری در زندگی شود و بهتر است که این مشکل را از همان ابتدا به صورت اصولی شناسایی کرده و سپس درمان کنید.

مشکلات گوارشی شاید مربوط به خود دستگاه گوارش نباشند و به عوامل مختلف دیگری بستگی داشته باشند. که یکی از همین مهمترین عوامل تیروئید می باشد.

 یبوست می تواند به خودی خود باعث مشکلات نگران‌کننده ی‌ دیگری هم شود. پس وقتی که در اثر تیروئید دچار یبوست شدید باید سریع آن را درمان کنید تا از بروز مشکلات روده ای مختلف جلوگیری شود.

علائم تیروئید پرکار:

ضمن تمام علائم مشترکی که بین پرکاری و کم کاری تیروئید وجود دارد، برخی از علائم مختص تیروئید پرکار یا مختص تیروئید کم کار هستند. به همین علت بهتر است که به صورت جداگانه هم هر یک از این علائم را بررسی کنیم. علائم تیروئید پرکار شامل موارد زیر می باشد.

  • کاهش وزن 
  • لرزش دست
  • لاغری مزمن 
  • تپش قلب بالا و ایجاد استرس
  • عصبی بودن
  • تغییر در خلق و خو
  • ایجاد مشکل در خواب
  • زودرنجی
  • افزایش تعریق بدن
  • نازک شدن پوست
  • شکننده شدن موها و ناخن ها 
  • ریزش مو 
  • ضعف عضله
  • احساس خستگی مداوم
  • ایجاد برآمدگی در چشم ها

علائم تیروئید کم کار:

تیروئید کم کار هم دارای علائم اختصاصی خود می باشد. که هر یک از این علائم می توانند به تنهایی نگران کننده باشند و با مواجهه آن ها باید اقدام به انجام آزمایش تیروئید در منزل داشته باشید و به یک آزمایشگاه معتبر مانند آزمایشگاه در اقدسیه مراجعه کنید و این آزمایش را انجام دهید.

 در مجموع وقتی که فرد دچار تیروئید کم کار شود علائم زیر را دارا خواهد شد.

  • خستگی
  • خشکی پوست
  • ضربان آهسته ی قلب
  • کم شدن انرژی
  • احساس ضعف 
  • افزایش وزن بسیار زیاد 
  • یبوست
  • افسردگی
  • ایجاد مشکل در حافظه 
  • سرمایی شدن و احساس سرمای مداوم و داشتن لرز
  • کما در حالت پیشرفته ی بیماری

نقش هورمون های تیروئیدی در بدن چیست؟

در واقع بیماری تیروئید یعنی میزان هورمون های تیروئیدی در بدن کم و زیاد شود. این هورمون ها نقش مهم تعیین کننده در عملکرد های مختلف بدن ایفا می کنند و اگر در سطح متعادل قرار نداشته باشند، باعث ایجاد مشکلات مختلفی می شوند.

در ادامه نقش هورمون های تیروئیدی در بدن را بررسی می‌ کنیم تا به صورت کامل متوجه شوید که این هورمون های مهم و تاثیرگذار چه نقشی در بدن ما انسان ها ایفا می کنند.

  • ایجاد تعادل در رفتار و حالات خلقی
  • حفظ متابولیسم بدن و وزن روی خط تعادل
  • تنظیم کردن دمای بدن 
  • کنترل کردن عضلات
  • کمک به رشد بدن 
  • تنظیم کردن عملکرد قلب
  • تنظیم کردن عملکرد مغز
  • تاثیر در خواب آرام و منظم 
  • تنظیم و ایجاد تعادل بین هورمون های مختلف بدن
  • حفظ انرژی بدن در حالت متعادل

پس وقتی که در هورمون‌ های تیروئیدی ما اختلال ایجاد شود، نیمی از عملکرد های اصلی بدن هم دچار اختلال خواهند شد و این مسئله جزو مهم‌ ترین عواملی است که باید افراد را نگران کند. تا در صورت مشاهده ی علائم مختلف مربوط به تیروئید به آزمایشگاه در اقدسیه و آزمایشگاه نارون مراجعه کنند و آزمایش تیروئید در منزل یا در آزمایشگاه را با کیفیت بالایی انجام دهند.

به طور کلی تیروئید وظیفه ی حفظ تعادل در بدن را برعهده دارد و با ترشحاتی که انجام می‌ دهد این تعادل را به بهترین شکل ممکن انجام خواهد داد. وقتی که بدن از حالت تعادل خارج شود طبیعتا دچار مشکلات مختلفی می شود که می‌ توانند از زندگی را مختل کنند.

چه زمانی باید آزمایش تیروئید انجام شود؟

وقتی که فرد با علائم اولیه ی تیروئید مواجه شد، بهتر است که سریعا اقدام انجام آزمایش تیروئید در منزل داشته باشد. تا از پیشرفت بیماری در بدن او جلوگیری شود و مشکلی برایش به وجود نیاید. 

البته قبل از انجام آزمایش حتماً به پزشک مراجعه کنید. زیرا پزشک می تواند تشخیص بهتری بدهد و یک مشاوره ی کامل تری را به شما ارائه کند و آزمایش تیروئید را در بهترین آزمایشگاه تهران یعنی آزمایشگاه نارون، تجویز کند.

به طور کلی آزمایش تیروئید جزو آزمایش هایی است که باید در چکاپ سالیانه قرار داشته باشد و حتما افراد این آزمایش را به صورت منظم انجام دهند.

چون ممکن است که تیروئید در روزهای ابتدایی خود هیچ علائمی را نشان ندهد و وقتی که زودهنگام این مشکل را در بدن متوجه شوید، قطعاً روند درمان آن هم سریع تر و بهتر خواهد بود.

اصولی ترین روش تشخیص تیروئید:

شاید وقتی که فرد دچار بیماری تیروئید شود، با علائم مختلفی مواجه شود و هر یک از این علائم این شک را به وجود بیاورند که فرد به بیماری تیروئید مبتلا است.

اما باید بدانید که اصولی ترین و بهترین روش برای تشخیص بیماری تیروئید انجام آزمایش تیروئید می باشد.

شما می‌توانید آزمایش تیروئید را در آزمایشگاه مدنظر خود انجام دهید. در همین راستا یک آزمایشگاه در اقدسیه یا آزمایشگاه نارون بهترین انتخاب برای شما می باشند.

زیرا آزمایش تیروئید جزو مهم‌ ترین آزمایش هایی است که باید در آزمایشگاه معتبر انجام شود تا پاسخی که از آن دریافت می‌ کنید پاسخی کامل درست باشد.

 آزمایشگاه نارون حتی این آزمایش را به صورت آزمایش تیروئید در منزل هم انجام می دهد تا تمام افراد بتوانند این آزمایش را انجام دهند.

سخن آخر:

اکنون که به صورت کامل با علائم بیماری تیروئید و بهترین روش برای تشخیص آن آشنا شدید، بهتر است که در صورت مواجه شدن با هریک از این علائم، آزمایشگاه نارون را برای انجام آزمایش تیروئید در منزل یا آزمایشگاه، انتخاب کنید و با خیالی راحت این آزمایش را انجام دهید. 

وب سایت اکسترن به عنوان یک مجله ی پزشکی معتبر و موفق، پیشنهاد می‌ کند که تمام افراد در لیست چکاپ سالانه ی خود مراجعه به آزمایشگاه در اقدسیه یا سایر آزمایشگاه های معتبر را جدی بگیرند و حتما سعی کنند که به آزمایشگاهی مناسب مراجعه داشته باشند و تست تیروئید را به بهترین شکل ممکن و با موفقیت انجام دهند.

مقالات منتخب و مرتبط

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سؤال یا نظر شما پس از ۴۸ ساعت تایید شده و پاسخ داده خواهد شد، لذا پس از این زمان مجدداً به این صفحه مراجعه کنید و جواب سؤال خود را بیابید. بسیاری از نظرات نیز پس از ۳۰ روز برای همیشه از سایت حذف خواهند شد. همچنین از اطلاعاتی که وارد می‌کنید طبق قوانین حریم‌خصوصی سایت استفاده خواهیم کرد. ارسال نظر به منزله‌ی پذیرش قوانین سایت می‌باشد.